Schrijfsels Document : iso9000.txt

File index
ISO9000 Certificering wat is dat ? 2004-02-11
Pascal (C) 2004 GNU/GPL/BSD

Enige jaren geleden ontstond er een nieuw modewoord "ISO9000 Certificering".
Iedereen kende de kreet, slechts enkelen wisten wat het precies was.
Voor de nog onwetenden ISO9000 Certificering is een kwaliteits bewakings systeem.
Daarbij gaat het niet om goede of slechte kwaliteit, maar om constante kwaliteit.
Door het leveren van een product met contstante kwaliteit,
weet de afnemer (consument of bedrijf) zich gerarandeerd van contstant produkt
hetgeen een belangrijke voorwaarde is om de kwaliteit van je eigen produkt in de hand te houden.

Even een simpel voorbeeld.
Waneer ik een fabrikant ben van Rode Plastic bekertjes
Moet ik zeker weten dat de leverancier van mijn plastic granulaat
(of wat je daar dan ook voor nodig hebt) rood basis materiaal levert.
Krijg ik ineens blauw materiaal aangeleverd, dan zal ik de bekers moeten verven.
Of de kwaliteit er daardoor beter of slechter door wordt, laat ik even in het midden.
Feit is dat de kwaliteit door de verandering in het productie process anders wordt.

Door nu het gehele productieprocess nauwkeurig te beschrijven,
dit te monitoren en regelmatig steekproeven hierop te nemen (auditten)
en te eisen dat bedrijven waar je zaken mee doet hetzelfde doen.
kun je de garantie op een contstant produkt geven.

ISO9000 is echter een papieren tijger.
Het garandeerd een hoop papierwerk, loze werkgelegenheid, rompslomp,
en een contstant maar niet noodzakelijk goed produkt.
n.l. Om een slecht produkt te verbeteren, dient het productie process aangepast te worden.
Dit brengt hoe dan ook een onoverkomelijke hoeveelheid rompslomp met zich mee.
Bedenk maar eens wat er gebeurd als mijn granulaat levererancier inderdaad
(geheel volgens voor die leverancier geldende ISO9000 Certificering)
besluit om enkel nog groen gekleurd materiaal te leveren.
Niet aleen dit bedrijf zal het hele certificatie traject moeten aanpassen,
mijn bedrijf zal daarin mee moeten gaan, evenals de afnemers van mijn bekers.

In korte discussies beschrijf ik ISO9000 Certificering daarom altijd als volgt.
Vanaf vandaag leg ik elke morgen om 09:00 (make that 09:30) op het buro
van mijn colega een een verse drol.
Voor ik deze neerleg, moet natuurlijk eerst de oude met behulp van een
W.C. papiertje weggehaald worden.
Wij beschrijven dat keurig in de papier winkel, en zo geschiede.
Totdat op een goede dag mijn colega op het idee komt dat die verse drol
op zijn buro welicht niet zo'n fris idee is.
Hij stelt voor om deze in het vervolg direct in de W.C. te dumpen.
Een duidelijke verbetering van kwaliteit en efficientie lijkt me.
In het bedrijf werken echter 2000 mensen plus nog eens 500 in het buitenland,
bovendien hebben wij erg veel internationale zaken relaties.
Dus de papierberg voor deze wijziging is dus iets waar we maar liever vanaf zien.
Tot overmaat van ramp blijkt dat wij iets over het hoofd gezien hebben.
n.l. zijn we vergeten de kwaliteit van het tegebruiken W.C. papier te standariseren.
De W.C. papier leverancier (niet ISO gecertificeerd, waarom zoudie) heeft besloten
om ipv 4 laagjes nog maar twee laags papier te produceren.
Kortom mijn colega zit elke morgen met vieze vingers te kijken.
Wijzingen van leverancier zit er niet in, want dat resulteerd in een wijziging van het productieprocess.
De leverancier erop aanspreken helpt ook niet, want hij levert keurig op tijd
zijn papier.
(het papier verhaal is gebaseerd op een werkelijke case)

Onder normale omstandigheden, wordt er niet op buro's gescheten
(al voelen mensen daar soms wel een sterke drank toe),
en kies je gewoon voor een andere leverancier als de oude niet bevalt.
Door de hele certificatie is dat ineens een heel stuk lastiger geworden.

Is ISO9000 dus slecht ?
Nee zeker niet !
In een complexe maatschappij waarin ondernemers zo sterk van elkaars produkten
afhankelijk zijn moeten zij erop kunnen vertrouwen dat hun zakenpartners
datgene leveren wat afgesproken is.
Enkel op die manier kun je ervoor zorgen dat het hele productieprocess een
stabiele bassis blijft houden (zo denkt men al dan niet terecht).

In de praktijk blijkt echte maar al te vaak dat dergelijke certificeringen
(er bestaan ook nog andere kwaliteitsbewakings systemen) als een blok aan het been werken,
inoviteiten in de weg staan en werknemers tot wanhoop drijven.
Het zelfde geld voor ander soorten certificatie's.
Denk bijvoorbeeld aan het zo zwaar overgewaardeerde MicroSoft Certified Engineer,
dat als gevolg heeft gehad dat niemand (niemand met kennis van zaken althans)
nog ICT certificeringen serieus neemt.

Het blijft allemaal mensenwerk, en daar zit ehm nu net de kneep.